Dieta surówkowa

Dieta surówkowa opiera się przede wszystkim na spożywaniu owoców i warzyw w ich naturalnej, surowej postaci, ponieważ w takiej mają najwyższą wartość odżywczą, jednak fakt konsumpcji surowej, nieprzetworzonej żywności tego typu bynajmniej nie napawa większym optymizmem.

Nie wolno zapominać, iż obróbka termiczna owoców i warzyw doprowadza do tego, że tracą one wiele witamin – głównie tych, które rozpuszczają się w wodzie.

Dlatego wielu ludzi wybiera jedzenie tych zdrowych, pod względem potrzeb naszego organizmu, produktów na surowo, tłumacząc to tym, że tylko dzięki takiemu sposobowi ich konsumpcji są w stanie na długo cieszyć się nienagannym stanem zdrowia, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.

vegetables.jpg

Tak więc – dieta surówkowa, jak sama nazwa mówi – składa się w głównej mierze właśnie z surówek owocowo-warzywnych, ale także z produktów mlecznych i oleju – w postaci nieco przetworzonej. Ponieważ posiłki sporządzane są na surowo, z jadłospisu eliminujemy więc warzywa strączkowe, ryż, ziemniaki, makarony i zboża. Jako plusy wynikające ze stosowania tej diety można wskazać to, że dostarcza ona wielu cennych dla rozwoju naszego organizmu pierwiastków i witamin, jak: witamina B (cała grupa), C, potas oraz beta-karoten.

By nie dopuścić do powstawania zaparć, dobra wiadomość, iż dzięki temu sposobowi żywienia możemy również dostarczyć sobie sporo nierozpuszczalnego i zarazem niestrawnego błonnika, który oczyści nasze jelita i zadba o prawidłowe uformowanie masy kałowej, ale nie tylko, bo i również o to, by nie dopuścić do rozwoju choroby wieńcowej serca.

Mówi się również nieformalnie, aczkolwiek jest to bardzo prawdopodobne, iż dieta surówkowa, obfitująca w zdrową, naturalną i praktycznie w ogóle nieprzetworzoną żywność zapobiega niektórym odmianom raka. Pewne jest natomiast, że wzmacnia odporność, odpierając ataki różnych groźnych wirusów. Niestety, dłuższe stosowanie tej diety doprowadzić może do powstania zespołu objawów drażliwego jelita.

Nie ulega natomiast wątpliwości, że dieta surówkowa, ze względu na jej niewielką kaloryczność, przyczynia się do spadku wagi. Kluczową sprawą w traceniu wagi w ten sposób jest fakt, że praktycznie w ogóle nie dostarcza organizmowi tłuszczu pod jakąkolwiek postacią. Z tego samego względu nie zaleca się stosowania tej diety osobom starszym, nadmiernie wychudłym, chorym na raka, kobietom w ciąży, sportowcom czy dzieciom, czyli jednym słowem wszystkim tym, którym odchudzanie jest niepotrzebne, a wręcz byłoby szkodliwe.

Oprócz tego nie bez znaczenia pozostaje fakt, że mała ilość nabiału z czasem musi odbić się na poziomie potasu, żelaza, wapnia, białka oraz innych równie ważnym składników odżywczych. Nie ulega wątpliwości, że będąc na tej diecie możemy oczyścić i odtruć nasz organizm, jak i stracić kilka zbędnych kilogramów, ale z drugiej strony pamiętać musimy, iż owe utracone kilogramy to w głównej mierze sama woda, nie zaś tłuszcz. I co istotne na sam koniec – wprowadzając ten ubogi jadłospis w życie, należy się koniecznie poradzić lekarza, nigdy zaś przejść na tego typu dietę (z rzędu głodówkowych) na własną rękę!
Marta Akuszewska

hastagi na stronie:

#dieta surowkowa #dieta surówkowa przepisy #dieta surówkowa w ciąży

Related posts

Top