Dieta zbilansowana

Tyle się obecnie mówi o zbilansowanej diecie. Tak właściwie, to, co kryje się pod tym hasłem? Otóż jest to sposób odżywiania, który zapewnia naszemu organizmowi równowagę między dostarczanymi składnikami. W prawidłowej diecie powinniśmy dostarczać około 50-60% energii (kalorii) z węglowodanów, 20-25% z tłuszczy, a 15-20% z białka.

Ilość kalorii w codziennym użytkowaniu jest zależna w dużej mierze od trybu życia, wieku, a nawet klimatu, w jakim żyjemy.

1054439_cooking___
Jeśli chcemy zachować nasze ciało w takiej formie, jakiej jest (czyli nie chcemy schudnąć, ani przytyć), to bilans energetyczny powinien się równoważyć między pochłanianymi kaloriami, a spalanymi. Natomiast, jeżeli chcemy schudnąć to bilans energetyczny powinien być ujemny, czyli dostarczamy organizmowi mniej energii, niż on wykorzystuje w ciągu dnia (wtedy musi sięgać do rezerw energetycznych-tkanki tłuszczowej).

Każdy z tych składników jest równie ważny dla organizmu. Nie możemy redukować węglowodanów, ponieważ glukoza jest potrzebna do odżywiana naszych komórek. Możemy wyeliminować z diety słodycze, które wnoszą jedynie puste kalorie, ale nie jest to całkowicie konieczne. W ciągu dnia możemy się skusić na coś słodkiego, ale najważniejsze, aby zachować w tym umiar.

Przeciętny człowiek, który nie uprawia czynnie sportu nie jest w stanie spalić trzech dodatkowych pączków. Wartościowe węglowodany powinien nam podpowiadać indeks glikemiczny. Nie powinniśmy się bać makaronów, ponieważ mimo powszechnej opinii, nie są one wcale tuczące. Wszystko zależy, w jakiej oprawie podamy spaghetti, czyli np. zamiast tłustego sosu i mięsa, lepiej je zjeść z rybą i warzywami. Mimo awersji wobec tłuszczu, powinno się go również uwzględnić w normalnej diecie. Jest on budulcem błon komórkowych i magazynem niektórych witamin.

Tłuszcz możemy podzielić ze względu na jego pochodzenie na zwierzęcy i roślinny. Dietetycy sugerują ograniczenie ilości spożywanych tłuszczów nasyconych (zwierzęcych), na rzecz nienasyconych (roślinnych). Tłuszcz zwierzęcy zawiera „zły” cholesterol, który może być przyczyną miażdżycy i innych chorób układu krwionośnego. Tłuszcze roślinne nie tylko zmniejszają ilość „złego” cholesterolu, ale także zwiększają ilość „dobrego’, który jest potrzebny naszemu organizmowi.

Nienasycone kwasy tłuszczowe znajdziemy przede wszystkim w oliwie z oliwek, rybach i orzechach. Nie bez powodu mówi się, że mieszkańcy morza Śródziemnego żywią się zdrowiej. W zbilansowanej diecie nie może także zabraknąć witamin i minerałów.

Musimy je dostarczać wraz pożywieniem, ponieważ organizm nie potrafi ich samodzielnie wytworzyć. Dlatego w ciągu dnia powinniśmy zjadać odpowiednią porcję owoców i warzyw. Nie powinno się także zapominać o wypijaniu minimalnej ilości wody. Kombinacja wszystkich składników odżywczych powinna być wystarczająca dla potrzeb organizmu.

W naturalnych produktach znajdziemy wszystko, czego nasz organizm potrzebuje. Jeśli będziemy się zdrowo odżywiać, to nie potrzebne nam będą żadne tabletki. Pamiętajmy, że „jesteśmy tym, co jemy”. Jeśli więc będziemy podążać zbilansowaną dietą, nasza skóra, paznokcie i włosy będą w doskonałej formie. Tak samo jak nasze samopoczucie.

Odżywiając się ciężkostrawnymi produktami i niezdrowymi fast-foodami nie dosyć, że będzie nam ciężko na ciele, to również na duchu. Musimy wyrobić w sobie nawyk prawidłowego żywienia. Na początku może być to kłopotliwe, ale wraz z czasem zapomnimy o tym, co niezdrowe i rozpoczniemy nową przygodę kulinarną. Zaczną nas cieszyć smaki, o których istnieniu wcześniej nie wiedzieliśmy. Warto poznać naturę, od tej smacznej strony.
Marta Akuszewska

hastagi na stronie:

#cabbage-forte forum #dieta zbilansowana przepisy #dieta zbilansowana jadłospis #zbilansowany jadłospis #zbilansowana dieta przepisy

Tags ,

Related posts

Top