Dieta Montignaca

W tej diecie powinniśmy przede wszystkim zapomnieć o liczeniu kalorii. Nie jest nam to potrzebne, a tym bardziej, że ich odliczanie może spowodować niemały zawrót głowy. Rzecz nie tkwi w kaloriach, tylko w prawidłowym doborze produktów.

Zanim przystąpimy do tej diety powinniśmy się zapoznać z podziałem produktów, który ułożył doktor Montignac. Stworzył on receptę na zdrowe odżywianie bez ograniczania pożywienia. Dietę tą można raczej nazwać stylem życia.
943030_chopsticks___

Głównym założeniem jest stosowanie się do zasad niełączenia niektórych produktów ze sobą oraz pilnowaniem odpowiedniego IG, czyli Indeksu glikemicznego. Co to jest tak właściwie IG i na czym ono polega? Jest to oznaczenie, dzięki któremu dzielimy węglowodany ze względu na ich zdolność podwyższania poziomu cukru we krwi. Tak więc mamy węglowodany, które nieznacznie podwyższają poziom cukru, ale również takie, po zjedzeniu których poziom cukru skacze znacznie w górę. Produkty o wysokim IG powodują zjadanie większej ilości pokarmu, niż jest nam potrzebna oraz po pewnym czasie wzbudzają u nas poczucie niedosytu. Dzieje się tak dlatego, ponieważ spadek poziomu glukozy we krwi z wysokiego na normalny powoduje uczucie głodu.

Aby więc unikać przejadania się warto jeść produkty o IG niższym niż 50, gdyż są to tzw. ”dobre węglowodany”. Wszystkie inne, czyli o IG większym od 50, nazywamy „złymi węglowodanami”. Indeks glikemiczny nie dotyczy tłuszczy i białek, ponieważ nie podwyższają one poziomu glukozy we krwi. Według Montignaca łączenie wszystkich posiłków z węglowodanami powoduje wydzielanie zbyt dużej ilości insuliny, co skutkuje nadmiernym gromadzeniem tłuszczy w organizmie. Ważną zasadą w tej diecie jest pamiętanie o tym, iż im mniej przetwarzany jest produkt, tym jest zdrowszy i ma mniejsze IG.

Powinno się jeść trzy posiłki dziennie, w nie większych odstępach niż 6 godzin. Powinniśmy wyeliminować cukier z diety, a tym samym produkty go zawierające. Najzdrowsze są produkty pełnoziarniste i takie tylko pieczywo powinniśmy jeść. Nie zaleca się spożywania kawy oraz mocnej herbaty, ze względu na kofeinę, która zwiększa wydzielanie insuliny. Ważne, aby dieta obfitowała w błonnik, ponieważ wspomaga on pracę układu pokarmowego. Trzeba uważać również na to, jak się łączy produkty. Śniadanie powinno być bogate w „dobre” węglowodany, ponieważ to dzięki nim mamy energię na resztę dnia. Najlepiej, aby były to same węglowodany, ale można je połączyć z małą ilością białka. Obiad powinien być białkowo-tłuszczowy, a kolacja węglowodanowo-białkowa, albo białkowo- tłuszczowa. Ostatni posiłek powinien być lekki, nieobciążający żołądka. Ilość białka, jaką powinniśmy przyswajać dziennie, można obliczyć w prosty sposób. Jeśli ktoś waży 70 kg to powinien spożyć 70 gramów białka na dzień itd. Oprócz białek zwierzęcych zadbać trzeba o dostarczanie organizmowi białek roślinnych, które znajdują się w warzywach strączkowych. Jeśli chodzi natomiast o tłuszcze, najlepiej jest spożywać roślinne, które zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe.

Produkty dozwolone w diecie, czyli o IG mniejszym od 50:
pełnoziarniste produkty
większość warzyw, przede wszystkim strączkowe( fasolka szparagowa, soczewica, groch gotowany)
makaron al dente, lub razowy
ryż basmati
większość owoców(np. truskawki, czereśnie, winogrona)
twaróg, chudy ser żółty, odtłuszczone mleko, jogurty 0%, jogurt naturalny
chude mięso
czekolada 70% kakao

Produkty niedozwolone o IG większym od 50 :
cukier
ziemniaki
pieczywo pszenne
wafle ryżowe
pizza, frytki
rodzynki
pierogi, naleśniki
biały ryż
Marta Akuszewska

hastagi na stronie:

#dieta montignaca pdf #dieta mm

Tags , , , , ,

Related posts

Top