Jesteśmy tym, co jemy – epidemia otyłości

Jesteśmy tym, co jemy. A ponieważ w dzisiejszych czasach nieustannie się spieszymy i chcemy jak najszybciej zaspokoić głód, nie bardzo przywiązujemy wagę do tego, czym napełniamy żołądek i dlatego równie szybko tyjemy. Otyłość stała się jedną z najgroźniejszych plag nękających społeczeństwa wysokorozwinięte i została uznana za chorobę. Nadwaga lub otyłość dotyka nie tylko dorosłych, ale także dzieci. Już nawet niewielka nadwaga może być powodem wielu dolegliwości, np. schorzeń kręgosłupa i układu krążenia, cukrzycy. Przyczyną otyłości mogą być odziedziczone geny, ale także hormony. Jednak najczęściej tyjemy dlatego, że źle się odżywiamy. Wiele osób próbuje jedzeniem zagłuszyć stres. Łatwo wtedy stracić kontrolę nad tym, ile i co się je. Kiedy jesteśmy w psychicznym dołku, zazwyczaj zjadamy coś słodkiego i w efekcie w krótkim czasie przybywa nam kilogramów. Jemy za dużo i za szybko. Często z  powodu stresu, ale też z nudów i ze zwykłego łakomstwa. Najczęściej odżywiamy się za tłusto, jemy za dużo tłuszczu zwierzęcego, i za słodko. Najgorszym pomysłem na zaspokojenie głodu jest zjedzenie czegoś słodkiego. Chwilę później głód się nasila. Z kolei tłuszcze, mimo że są niezbędnym składnikiem naszej diety, specjaliści w dziedzinie żywienia przestrzegają przed nadmiernym ich spożywaniem.  Zalecają, abyśmy 30 procent energii czerpali z tłuszczów. Przy czym tylko najwyżej 10 procent kalorii może pochodzić z tłuszczów nasyconych (zwierzęcych, np. smalcu, masła, mięsa, wędlin). Natomiast 20 procent energii powinny nam dostarczać  jedno – i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które znajdują się w olejach roślinnych i margarynie beztransowej. Tymczasem w naszej diecie 38% kalorii pochodzi z tłuszczów nasyconych, a przecież tak łatwo można je zastąpić tłuszczami nienasyconymi, choćby olejami i wysokiej jakości margaryną.


2. Jak walczyć z otyłością?


Wydaje się, że Polacy mają coraz lepszy dostęp do niezbędnych informacji i coraz więcej wiedzą na temat zdrowego odżywiania się. Niestety, ta wiedza często nie przekłada się na
rzeczywiste zachowania. Dlatego potrzebne są także praktyczne wskazówki dotyczące  prawidłowego żywienia. Rama zaprosiła grono ekspertów do stworzenia takich zaleceń ujętych w „Praktycznym poradniku Ramy”. Powołano Forum w składzie: dr inż. Anna Stolarczyk, specjalista ds. żywienia w Centrum Zdrowia Dziecka, dr Ewa Woydyłło, psycholog, mgr inż. Edyta Gulińska, specjalista żywienia SGGW, Danuta Kozakiewicz, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 103 w Warszawie, Jadwiga Przybyłowska, specjalista żywienia z firmy Unilever.


Opinie członków Forum ekspertów Ramy:

dr inż. Anna Stolarczyk, specjalista ds. żywienia w Centrum Zdrowia Dziecka
Wskutek  nieprawidłowego odżywiania  wiele dzieci ma nadwagę albo jest niedożywionych. Najczęstszym błędem jest nieprzestrzeganie liczby posiłków. Dzieci nie dostają do szkoły drugiego śniadania, ale bardzo często pieniądze, żeby kupiły sobie coś w szkolnym sklepiku. Na ogół nie ma w nim zdrowych kanapek. Zazwyczaj dzieci kupują więc słodkie batoniki albo słone i tłuste chipsy. Dzieci jedzą za dużo tłuszczów nasyconych, czyli zwierzęcych, a za mało tłuszczów roślinnych. Trzeba pamiętać, że nawet w chudej szynce czy kotlecie schabowym jest ukryty tłuszcz. Dziecko w wieku szkolnym może obejść się bez masła (tłuszcz zwierzęcy), ale w jego diecie powinny być oleje roślinne, oliwa i margaryna bez tłuszczów trans.


dr Ewa Woydyłło, psycholog
Rodzice już niemowlę przyzwyczajają do słodkiego smaku, podając mu do picia słodzone herbatki zamiast wody. A kiedy dziecko spotyka jakaś przykrość, na pocieszenie dają  słodycze. Pozwalają  też dzieciom na oglądanie godzinami telewizji i pogryzanie słodyczy albo chipsów, które popijają słodkimi sokami, gazowanymi słodzonymi napojami. Takie spędzanie czasu na podjadaniu i w bezruchu prowadzi do otyłości i wiążących się  z nią przykrych konsekwencji zdrowotnych. Dziecko otyłe odstaje od grupy rówieśniczej. Nie jest akceptowane nie tylko ze względu na wygląd, ale również mniejszą sprawność. Takie dzieci spotykają  się  również z brakiem akceptacji ze strony nauczycieli. Na przykład  do zawodów sportowych i różnych funkcji reprezentacyjnych wybierani są uczniowie bardziej sprawni i lepiej się prezentujący. Dziecko otyłe zaczyna więc uważać się za gorsze i  traci wiarę w siebie. To z kolei prowadzi do zaburzeń na tle odżywiania – do anoreksji i bulimii.

Danuta Kozakiewicz, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 103 w Warszawie
Niektóre dzieci przed wyjściem z domu nic nie jedzą. Wiele z nich nie przynosi  też do szkoły drugiego śniadania. Zjadanie w szkole kanapek przygotowanych przez rodziców stało się niemodne. Dzieci najczęściej dostają pieniądze, żeby mogły sobie kupić coś w szkolnym sklepiku. Dlatego należy przede wszystkim przekonać rodziców do potrzeby przyrządzania dzieciom zdrowych kanapek. Z kolei szkoła powinna stworzyć odpowiednie warunki, aby uczniowie mogli na dużej przerwie w estetycznych warunkach i miłej atmosferze zjeść przygotowane przez rodziców drugie śniadanie. Trzeba też zadbać, aby w szkolnym sklepiku sprzedawano zdrowe produkty. Ponadto w szkole nie powinno być automatów, w których uczniowie kupują  słodkie i tuczące napoje oraz batony. Szkoła powinna upowszechniać zdrowy styl życia, nie może więc akceptować działań, które nie służą zdrowiu dzieci. Dlatego na  potrzeby szkoły i rodziców opracowaliśmy program szkoły prozdrowotnej. Biorą w nim udział uczniowie, pracownicy szkoły oraz  rodzice. Program jest realizowany w klasach 0-VI . Jego celem jest nauczenie dzieci zasad zdrowego stylu życia.


Przed przystąpieniem do realizacji programu szkoły prozdrowotnej  przeprowadzono badania ankietowe umożliwiające ocenę stylu życia rodziców i ich dzieci. Na te same pytania zawarte w ankiecie odpowiadali uczniowie klas II -VI i ich rodzice. W ankiecie wzięło udział 234 uczniów i 229 rodziców.


Przykłady pytań ankietowych dotyczących odżywiania

 


Czy jesz pierwsze     Uczniowie(N=217)    Czy dziecko je pierwsze            Rodz(N=224)
śniadane?                                                       śniadanie?


zawsze                                142                           zawsze                                   170

przeważnie tak                      35                           czasami nie                               25

sporadycznie                         18                            rzadko                                      25
 
nie jem                                   22                            nigdy                                          4




Wnioski: zastanawia mała liczba dzieci, które odpowiedziały, że nie jedzą pierwszego śniadania. Z doświadczenia szkoły wynika, że liczba dzieci zgłaszających się do pielęgniarki z bólem brzucha z powodu niejedzenia pierwszego śniadania jest znacznie wyższa. 

Czy zabierasz drugie     Uczniowie(N=217)    Czy dziecko zabiera            Rodz(N=224)
śniadaniedo szkoły?                                           drugie śniadanie?


zawsze                                 166                           zawsze                                       188

czasami nie                             41                           czasami                                        27

rzadko                                     22                           rzadko je dostaje                         11

nigdy                                         5                            nigdy                                             3

Wnioski: za pozytywny fakt należy uznać, że 49,5% uczniów zabiera drugie śniadanie do szkoły. Tylko mały procent (2,14% ) nigdy nie dostaje do szkoły drugiego śniadania. Jednak można przypuszczać, że drugie śniadanie, które dziecko przynosi do szkoły, jest jego pierwszym posiłkiem, czyli w zasadzie pierwszym śniadaniem, gdyż przed wyjściem z domu nic nie je.    


Co najczęściej spożywasz  Uczniowie ( N=217)  Co najczęściej dziecko    Rodz (N=224)
na przekąskę?                                                          spożywa na przekąskę?


owoce                                      148                                owoce                                  181

chipsy                                        27                                 chipsy                                    61

napoje gazowane                     33                                 napoje gazowane                 36

surówki                                                                        surówki                                  2
 

 Jak wynika z wypełnionych ankiet, należy zwrócić uwagę, aby:
1) rodzice przygotowywali dzieciom drugie śniadanie, w którym powinny znaleźć się również owoce
2) wycofać ze szkolnego sklepiku produkty niezdrowe,  np. chipsy
3) wprowadzić do sprzedaży w sklepiku  owoce,  również suszone
4) prowadzić w szkole akcję  „Każdy zjada  pierwsze śniadanie”


Co powinno wiedzieć dziecko o odżywianiu
1. Co dzieje się w układzie pokarmowym po zjedzeniu posiłku.
2. Jaką rolę odgrywają w organizmie poszczególne składniki  odżywcze .
3. Jaki wpływ ma prawidłowe żywienie  na stan skóry, zębów, włosów, paznokci.
4. Dlaczego należy przestrzegać zasad  prawidłowego żywienia.
5. Jakie są skutki przejadania się lub  nadmiernego odchudzania.
6. Jak rozpoznawać produkty zdrowe  i  świeże.
7. Jak przechowywać produkty spożywcze.
8. Dlaczego posiłki należy spożywać w miłej atmosferze

3. Rola  tłuszczów roślinnych w codziennej diecie


W zależności od tego, ile tłuszczu i jakiego rodzaju zjadamy, jego wpływ na zdrowie może być korzystny albo szkodliwy. Najbardziej korzystne dla zdrowia są tłuszcze roślinne. Zawierają je ziarna zbóż, nasiona, pestki, oliwki  i orzechy. Jednak tych produktów jemy tak niewiele, że nie można ich uznać za wystarczające dla człowieka źródło tłuszczów roślinnych. Znacznie więcej korzystnych tłuszczów roślinnych zawierają tłoczone z naturalnych produktów oleje roślinne i produkowane z nich wysokiej jakości margaryny. Dlatego, żeby zaspokoić całkowite zapotrzebowanie organizmu na tłuszcze roślinne, powinniśmy do naszej diety wprowadzić oleje i produkowane z nich wysokiej jakości margaryny. 
Tłuszcze roślinne mają szczególne znaczenie dla zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organizmu, gdyż są najlepszym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Zawierają także niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT).  Do tej grupy  zalicza się  trzy  kwasy tłuszczowe: linolowy, linolenowy i arachidonowy. Ich rola w organizmie jest porównywalna do witamin. Bez niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, tak samo jak bez witamin, organizm nie może prawidłowo funkcjonować. NNKT wpływają na cykl metaboliczny komórek i zapewniają optymalny rozwój mózgu. Nieprzypadkowo więc nazywa się je witaminą dla mózgu. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe muszą być dostarczane z pożywieniem, które je zawiera, gdyż organizm nie potrafi ich samodzielnie wytwarzać z innych produktów. Kwasy tłuszczowe z grupy NNKT znajdują się w oleju sojowym, słonecznikowym, oleju z pestek winogron, rzepakowym, kukurydzianym, oliwie z oliwek, ale także w wysokiej jakości margarynach.
W najnowszej piramidzie zdrowego żywienia na pierwszym poziomie – jako niezbędny element codziennej diety – umieszczono oliwę, oleje roślinne i produkowane z nich wysokiej jakości margaryny. Natomiast na szczycie piramidy znalazło się masło, mięso (tłuszcze zwierzęce) oraz słodycze – oznacza to, że produktów tych powinniśmy unikać.

hastagi na stronie:

#cabbage forte gdzie kupić #gdzie kupić Cabbage Forte

Related posts

Powiadom o
Top